loading...
وب دانشجویی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان
مدیر وب بازدید : 263 یکشنبه 13 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

به گزارش پانا، استاد مطهری اهمیت زیادی به کرامت نفس می داد؛ آموزش و پرورش هم نیازمند طرح تحول است؛ رسیدگی بیشتر به معلمان یک نگاه ملی را می طلبد؛ معیار پیشرفت کشورها و فرق کشورهای پیشرفته با جوامع کمتر توسعه یافته و عقب افتاده همین آموزش و پرورش و استفاده و اهمیت به نیروی انسانی است؛ دانش آموزان نباید طوطی وار مسائل را یادبگیرند بلکه باید راه حل ها را بیاموزند؛ معیشت معلمان بسیار مهم و اعتراضات فرهنگیان در این زمینه به حق است؛ اینها بخشی از مهمترین سخنان علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است که با حضور در خبرگزاری پانا به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

علی مطهری ( فرزند شهید مطهری و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی) به بهانه فرارسیدن هفته بزرگداشت مقام شامخ معلم و سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری به خبرگزاری پانا آمد و جوابگوی خبرنگاران بود.

متن کامل این گفت و گو به شرح زیر است:

پانا: در ابتدای امر با توجه به نزدیکی به سالروز شهادت پدر بزرگوارتان کمی در مورد آموزش و پرورش و دیدگاههای آن شهید در این زمینه توضیح دهید؟

- در آستانه شهادت استاد مطهری و روز معلم هستیم که لازم است مقداری در مورد نگاه وی به معلم و مسئله آموزش و پرورش که در آثار ایشان آمده بپردازیم .معیار پیشرفت کشور ها آموزش و پرورش است. مهمترین اهمیت آموزش و پرورش از نظر تولید نیروی انسانی در هر کشوری  است که اساسافرق کشور های  پیشرفته ، توسعه یافته ، عقب مانده و یا در حال توسعه همین مسئله آموزش و پرورش است  به طور مثال در کشورهای عقب افتاده انسانها مانند موادخامی هستند که هیچ کاری بر روی آنها صورت نمی گیرد بنابراین ارزش افزوده و مهارتی ندارند اما در کشورهای پیشرفته طوری برنامه ریزی شده که انسان های  از حالت خام بیرون بیایند و به صورت افراد ماهر ، متخصص تربیت شوند و با آموزش خوب از آنها در جای خود استفاده کنند تا برای هر رشته نیروی متخصص داشته باشند. بنابراین علت پیشرفت آنها همین است .

پانا: آن شهید بیشتر روی چه مواردی تاکید داشت؟

- شهید مطهری در مورد مسئله تربیت نیز بر موضوع کرامت نفس دانش آموزان و معلمان تاکید داشت که مربی باید این ویژگی را در متربی زنده و جایگاه انسان را برای او آشکار کند .

استاد مطهری در مسئله آموزش بر تقویت قوه تفکر، تجزیه و تحلیل متعلم اعم از دانش آموز و دانشجو تاکید زیادی داشت. ما در بخش آموزش نباید ذهن دانش آموز را مانند یک انبار بدانیم که کالاها را به طور نامنظم در آن انباشته کنیم.

دانش آموز نباید مطالب را حفظ کرده و طوطی وار بیان کند بلکه کار اصلی یک معلم این است که قدرت تجزیه و تحلیل ، قوه تفکر ، ابداع و ابتکار متعلم را تقویت کند تا فرد در صورت تغییر صورت مسئله بتواند پاسخ بدهد .

شهید مطهری معتقد است که انسان این 50 الی 100 کیلوگرم جرم نیست بلکه انسان جاویدان است و اشرف مخلوقات و خداوند همه چیز را برای انسان آفریده و پروردگار انسان را کریم می داند و نباید انسان را به صورت یک ماشین تصور کرد.


پانا: نظر استاد شهید در مورد دانش آموزان و دیدگاه غربی ها به بحث آموزش و پرورش چه بود؟

- برخی از غربی ها بر این اعتقادند که انسان مانند بقیه حیوانات است وهمه این ها به نوعی ماشین هستند البته  دقیق تر و پیچیده تر کارها را انجام می دهدو پس از یک دوره 70 ساله نابود می شود .اگر انسان این چنین به دانش آموزان معرفی شود این دانش آموز هیچ الزامی برای اینکه به ارزش های انسانی و پایبند باشد نیست و به راحتی به پستی ها تن می دهد خیانت و ظلم می کند زیرا هیچ تکامل و آینده ای برای خود قائل نیست .

دانش آموزی که برای انسان مسیر تکاملی قائل است و به روز حساب و کتاب معتقد است انسان را فراتر از یک ماشین می داند و به ارزش های اخلاقی پایبند است اگر معلم به دانش آموز بفهماند که انسان موجودی است که یک پا در خاک و یک پا در افلاک دارد ارزشهای خود را درک می کند و سعی می کند این ارزش ها را بالاتر ببرد و لازم است معلمان و مربیان ما به این نکات توجه کنند.

پانا: آیا در کشور ما اهمیت کافی به آموزش و پرورش داده می شود؟

در کشور ما اهمیت کافی به آموزش و پرورش داده نشده البته این موضوع نسبت به گذشته رو به پیشرفت است و تا حدودی بهتر شده آن طور که کشورهای توسعه یافته به مقام معلم و جایگاه آموزش و پرورش اهمیت می دهند ما اهمیت نمی دهیم آنها به مسئله استعدادیابی پس از دیپلم و یا چندسال قبل از دیپلم اهمیت خاصی می دهند و خود مدرسه   هر دانش آموز قبل از آنکه بخواهد وارد دانشگاه شود استعدادش شناسایی می شود تا بتواند در همان رشته ای که علاقه و استعداد دارد جلو برود. اگر چنین دیدگاهی وجود داشته باشد نیروها هرز نمی روند و باید برسیم به اینجا که دانش آموزان برای ورود به دانشگاه دچار سردرگمی نشوند تا در رشته ای که مورد علاقه آنها نیست و یا استعدادی در آن ندارند ورود پیدا نکنند در غیر این صورت پیشرفتی نخواهند داشت و پس از مدتی سرخورده باز می گردند که این خود موجب از بین رفتن سرمایه ها خواهد شد.  لذا ما نیز باید به این برنامه ریزی دست یابیم .

پانا: نظر آن استاد شهید در مورد توجه به اوضاع معیشتی چطور بود؟

وضع معیشتی معلمان نیز مسئله جدی است و اعتراضاتی که در این زمینه داشته اند درست است وقتی که معلمان خود را با اقشار دیگر  مقایسه می کنند به خوبی این تبعیض را متوجه می شوند که بایدرفع شود البته مسئولان نیز قبول دارند و طی ملاقاتی که باوزیر آموزش وپرورش داشته ایم این موضوع را تایید کرده که چنین مسئله ای هست و راههای موقتی نیز پیدا کرده اند و خوشبختانه در بودجه 94 کمک هایی از طرف مجلس در این زمینه شده است و می توان از طریق مبالغی که از هدفمندسازی یارانه ها بدست آمده کمک هایی به این بخش داشته باشیم البته تا کنون کار اساسی در این زمینه صورت نگرفته زیرا اگر بخواهد کاری اساسی صورت گیرد بودجه کلانی لازم است که در این زمینه معتقدیم باید کاری شبیه طرح تحول نظام سلامت در مورد آموزش و پرورش نیز صورت گیرد.

پانا: نظر شما در مورد جایگاه معلم و شغل معلمی چیست؟

مقام و احترام معلم بسیار واجب است زیرا معلمان سازندگان انسان ها هستند و کاری که آنها انجام می دهند شبیه انبیا است که از این نظر بسیار مهم است بنابراین باید به جایگاه آنها توجه داشته باشیم البته معلمان نیز باید از روی علاقه وارد این شغل شده باشند و به این کار عشق داشته باشند نه اینکه از روی ناچاری که این خود آسیب هایی دارد.

پانا: دلیل نامگذاری روز معلم در ایران چه بود؟


نامگذاری روز شهادت استاد شهید مطهری به نام روز بزرگداشت مقام معلم کاری هوشمندانه و مناسب بود که توسط شهید باهنر که آن زمان وزیر آموزش و پرورش بود به حضرت امام خمینی (ره) پیشنهاد شد و ایشان نیز این پذیرفتند و ابلاغ شد البته شهید باهنر خود نیز شاگرد شهیدمطهری در رشته الهیات بود و رساله دکتری خود را پیش وی گذرانده بود که به عقیده بنده انتخاب درستی بود و بیشترین شاخصه شهید مطهری نیز ویژگی معلمی و سبک تدریس وی به خصوص در حوزه علمیه و دانشگاه تهران است که نمونه خوبی برای همه اساتید است .

این روز تاثیر زیادی در شناسایی شخصیت و افکار شهید مطهری داشته و باعث شده که در هفته معلم یادی از وی در مدارس و مراکز آموزش و پرورش به خصوص در زمینه افکار و اندیشه های وی باشد .

پانا: آیا از آثار استاد مطهری استفاده لازم در بخش های مختلف جامعه صورت گرفته است؟

کارهای زیادی در زمینه معرفی آثار شهید مطهری به نسل جوان صورت گرفته البته تنوع آثار بسیار زیاد است و افراد از دوره متوسطه اول می توانند از آثار ایشان استفاده کنند مانند کتاب داستان و راستان که اگر چه برای عموم نوشته شده است می تواند ملاکی برای دانش آموزان باشد که با استفاده از سیره انبیا و اولیاء در قالب داستان و نثر روانی که دارد آشنا شوند و مسابقاتی برای آنها در نظر گرفته شود که همین ارتباط می تواند گسترش یابد و از دیگر آثار وی  نیز که نثر روان دارند در دوره های مختلف استفاده کنند مانند حکمت هاو اندرزها ، جاذبه و دافعه امام علی (ع) که به همین صورت می تواند این ارتباط را با کتابهای شهید مطهری گسترش دهند و در دوران دانشگاه با کتابهای مناسبی مخصوص این دوره استفاده کنند همچنین کتابهایی قوی تر وجود دارد که مربوط به اساتید دانشگاه است .

پانا: از آثار استاد مطهری در کتابهای درسی استفاده مفید می شود؟

در کتابهای درسی گذشته بیشتر از آثار شهید مطهری استفاده می کردند که این مورد در حال حاضر کمتر شده و امیدواریم با توجه به طرحی که داریم به زودی دوباره از آثارشان در کتابهای درسی بیشتر استفاده شودکه رایزنی هایی هم با  وزیر آموزش و پرورش در این خصوص داشته ایم و وی نیز اعلام آمادگی کرده است .

شهید مطهری در ارتباط با آموزش و پرورش بحث های زیادی داشتند و کتابهایی نظیر تعلیم و تربیت، حکمت ها و اندرزها بحث های تربیتی زیادی دارند در کتاب های درسی می توان از آنها استفاده کرد همچنین در یادداشتهای وی مباحث مختلفی در زمینه تربیت به صورت الفبایی و موضوعی وجود دارد و در بحث های بعدی ایشان در مورد ارتباط فطرت با تربیت مسائلی را عنوان کرده که می تواند در پروژه های تحقیقاتی استفاده شود تا بتوان ایده تربیتی وی را استخراج کردو در آموزش و پرورش از آن استفاده کرد.

پانا: برخی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی هنگام تبلیغات خود شعارهای زیادی در مورد مشکلات معلمان و برطرف کردن آنها می دهند، چه میزان از این شعارها بعد از راهیابی آنها به مجلس عملی می شود و آیا به مطالبات این قشر توجه کافی می شود؟ 

ممکن است بعضی از نمایندگان شهرستان ها به معلمان قول هایی داده باشند اما ما قولی در این زمینه ندادیم زیرا مشکلات آموزش و پرورش به عقیده ما ملی است و باید به کمک دولت ، مجلس و همه حکومت حل شود و از دست یک نماینده کاری بر نمی آید زیرا مسئله ملی است و به نظر من با کمک هر سه قوه می تواند اصلاحاتی در این زمینه داشته باشیم البته باید در مورد آموزش و پرورش سند تحول بنیادین مبنا قرار گیرد تا در مورد کارآمدتر کردن آموزش و پرورش و کاربردی تر کردن آن کارهایی صورت گیرد تا آموزش و تربیت ارتقا یابد در مورد رفع مشکلات معیشتی کارکنان آموزش و پرورش نیز باید منبع مالی این موضوع  پیدا شود و دولت به هر حال یک منبع مالی پیدا کند  و در بودجه سال آینده  ببینند تا معلمان و مربیان به طور محسوس این موضوع را درک کنند و در ارتقاء کیفیت کار آنها نیز موثر خواهد بود .

پانا: چندی پیش وزیر آموزش و پرورش از طرحی برای وارد کردن برخی آثار استاد مطهری به کتابهای درسی خبر داده بود و آیا این طرح به جایگاه مطلوبی رسیده است؟

آثار شهید مطهری تفاوت های مختلفی با هم دارند و برخی از آنها به قصد کتاب درسی نوشته شده اند مانند دوره مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی ، انسان و ایمان ، جهان بینی توحیدی ، وحی و نبوت ، انسان در قرآن، جامعه و تاریخ زندگی جاوید و حیات اخروی به همین سبک می تواند کتاب درسی واقع شوند و اگر بخواهیم در آنها دست ببریم ممکن است متن تغییر پیدا کند زیرا این آثار به خوبی روان هستند البته در مورد بعضی از آثار که به شکل سخنرانی هستند می توان این کار را انجام داد و این موضوع باید به این صورتذکر شود که برگرفته از آثار شهید مطهری که کار تخصصی است و نیازمند کسی است که به این آثار تسلط کامل دارد تا محتوا و معنا تغییر نکند.

پانا: آیا خلاصه کردن آثار استاد شهید مطهری و بازنویسی آثار وی برای معرفی بیشتر به جامعه را مفید می دانید؟

بنابراین باید در خلاصه کردن آثار دقت لازم اعمال شود و عبارت برگرفته از آثار شهید مطهری عنوان گردد تا فرد مسئولیت کار را بپذیرد بطور مثال در یکی از آثار ایشان خلاصه نویسی صورت گرفته بود که معنا تغییر کرده بود البته اگر قرار است خلاصه نویسی و کار دیگر صورت گرفته شود نیاز است اجازه گرفته شود و با مجوز انجام شود و بعضی آثار که از نظر نثر روان هستند و گاهی لغاتی مشکل دارند بصورت پاورقی توضیح داد و این خود نیز باعث ارتقاء سطح دانش ، دانش آموزان می شود اگر کاری هم در این خصوص صورت گرفته نباید به صورت کلی در کشور منتشر شود و درکنار آثار شهید مطهری قرار گیرد بلکه می توان آن را در قسمتی از کتابهای درسی آورد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
وب دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان وبی جهت انعکاس اخبار و مطالب مربوط به دانشگاه و دانشجویان گرامی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    وب دانشجویی دانشگاه فرهنگیان را چگونه ارزیابی می کنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 265
  • کل نظرات : 156
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 71
  • آی پی امروز : 71
  • آی پی دیروز : 80
  • بازدید امروز : 285
  • باردید دیروز : 455
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 2,095
  • بازدید ماه : 5,332
  • بازدید سال : 27,098
  • بازدید کلی : 599,474